Köpvillkor

Allmänt

Alla priser är inklusive 25% moms. Skonsamt reserverar sig rätten för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra produktetiketter och annonser. Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse per e-post ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits. Samtliga produkter i Skonsamts sortiment kan beställas inom Sverige.

Beställning

Vid köp via webbplatsen Skonsamt måste du acceptera de här villkoren, annars kan ingen affär göras. Du ger godkännande till detta när ett köpavtal genomförs. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren i sin helhet, och godkänner att du har tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt våra existerande policies om integritet och användandet av cookies. Du kan läsa mer detaljer om hur vi hanterar personuppgifter och annan data i vår integritetspolicy (klicka här) och vårt användande av cookies i vår cookie policy (klicka här). Ett köpavtal innebär att du har lagt en beställning och träder i kraft när Skonsamt har bekräftat att din beställning och vidare att du har tagit emot en orderbekräftelse från oss per e-post. Vi på Skonsamt ber dig spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med kundtjänst, då det underlättar hjälp för ditt ärende.

Frakt

Skonsamt använder sig av Fastpris och Fri Frakt. Detta innebär att vi har fri frakt på alla beställningar från 500:-, är varukorgstotalen under 500:- blir fraktkostnaden alltid 99:-. Vi levererar med DHL Service Point samt DHL Hemleverans. Normalt skickar vi ut alla beställningar inom 2-5 arbetsdagar.

DHL Service Point

DHL Service Point rekommenderas för dig som bor i lägenhet eller på en plats där DHL inte enkelt kan ställa av dina varor om du inte är hemma. Mobilnummer för avisering krävs.

För att hitta ditt närmaste Service Point ombud, använd Service Point Locator (klicka). Om du har något speciellt utlämningsställe som önskemål, skriv ett mail till oss eller uppge det i kommentarsfältet vid beställning

DHL Hemleverans

Med DHL Hemleverans får du varorna direkt levererade hem till din dörr och vi rekommenderar detta alternativ för dig som bor i villa eller radhus då DHL ställer av varorna vid din dörr om du inte är hemma. Om DHL inte kan genomföra leveransen pga. portkod eller annan orsak(om du bor i lägenhet) så kommer du bli aviserad med en avgift om 100 kr för ny utkörning.

Bank/kreditkort

Vi samarbetar med Payson och accepterar VISA och MasterCard. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid, samt kortets CVV2/CVC-kod. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. All information rörande transaktioner hanteras av Payson och skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade, dvs. mycket säkra. Vi tar emot de vanligaste svenska betalkorten, dock ej Maestro eller VISA Electron. Har du problem med betalningen, kontakta Skonsamts kundtjänst (klicka här).

Faktura

Genom Payson erbjuder vi även fakturering av köpet med betalningsvillkor om 14 eller 30 dagar, mot en avgift om 29 kr. Det finns också möjlighet att dela upp betalning i flera delar. En faktura skickas till dig per e-post i samband med att vi skickar din order och du betalar via bankgiro. Hemleverans mot faktura sker enbart till folkbokförd (privatpersoner) eller registrerad (företag) adress. Kreditgränsen är flytande och beräknas innan köpet avslutas. Personnummer krävs för att göra eventuella kreditkontroller.

Vid eventuell försening eller utebliven betalning gäller Payson allmäna villkor, du kan läsa mer om dem här: https://www.payson.se/no/brukervilkar/

Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick.

Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut. Du står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt.

För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med kundtjänst innan du skickar tillbaka varor.

Vid åberopande av ångerrätt: meddela Skonsamts kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt. Returnera varan, i produktförpackning snarast efter att du meddelat kundtjänst, och fått närmare returinstruktioner, om att avtalet frånträds. Bifoga kontouppgifter för återbetalning. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att varan mottagits av oss.

Avbeställning av produkt

Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa order gör du det genom att kontakta vår kundtjänst. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns.

Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.

Om du förskottsbetalt med t.ex. kort så återbetalas summan inom maximalt 20 dagar, vanligtvis inom 2 -5 arbetsdagar.

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.